Élet – Kritika

Már a bemutató megtekintése után tudtam, hogy ezt a filmet meg szeretném nézni, ugyanakkor volt bennem egy kis „félsz”. Űrhajósok találnak egy idegen életformát, amely aztán rájuk nézve veszélyessé válik? Igen, kicsit tartottam attól, hogy egyfajta Alien-koppintás lesz, de a végeredményre nem lehetett panaszom.

Most mindenki Alien-lázban ég (én mindenféleképpen), ezért tulajdonképpen veszélyes vállalkozás volt pár hónappal a Ridley Scott-film előtt egy hasonló témájú filmet piacra dobni. A film készítői maguk is bevallották, hogy az ötletet az 1979-es Alien: Nyolcadik utas a Halál ihlette, talán ezért is a sokat mondó cím: Élet (a Halál ellentétje, ugye).

Daniel Espinosa (Instant dohány, Védhetetlen A 44. gyermek)  svéd rendező kiváló szereplő gárdát toborzott össze az űrös (a zűrös…) kalandjához, és őszintén megvallva a mozi működőképes.

A történet szerint a Föld körül kering egy nemzetközi űrállomás, mindenféle nemzetiségű űrhajósokkal, akiknek az a feladatuk, hogy egy Marsról feléjük tartó űrszondát fogjanak be. Az űrjármű tartalma igen fontos, hiszen életre utaló jelet talált a vörös bolygón. Az idegen életformát elnevezik Calvin-nek. Vizsgálni kezdik a szelídnek tűnő élőlényt, amelyről kiderül, hogy korántsem veszélytelen, és a legénységre támad. Ráadásul minden egyes sikeres támadás után megnő a teste.

Ugye, hogy láttunk már ilyesmit valahol? Igen, és mégis az volt az érzésem a moziban, hogy sokkal messzebb van az Alien-filmektől, mint azt előzetesen megsaccoltam. Szerencsére.

Daniel Espinosa rendező jól sáfárkodott a rábízott színészekkel. A film első 20-30 percében nem tudjuk, ki is igazán főszereplője a filmnek. Tulajdonképpen nincs is, és ez így van rendjén, ha három „A”-kategóriás színészt kap az ember. Ryan Reynolds, Jack Gyllenhaal (akinek a nevét sosem tudnám leírni segítség nélkül) és nemrég befutott Rebecca Ferguson lehetne, akiről gondolhatjuk, hogy na, biztosan ők viszik a filmet, de tévednünk kell. Mellettük Hiroyuki Sanada az ismertebb név még. Őt az Utolsó szamurájban vagy a 47 Ronin-ban láthattuk. Ami kifejezetten tetszik a filmben, hogy Calvin-en kívül senki sem negatív szereplő. Mindenki jót akar, ki ilyen, ki olyan módszerekkel, de nincsenek egymás ellen.

A film úgy kezdődik, mint minden hasonló alkotás, legyen az Földön, űrben, Marson, bárhol játszódó. A legénység vicces, jó fejek, lassan megismerjük őket, mi a feladatuk, beosztásuk, motivációjuk, aztán beindul a film.

Az Élet esetében sincs ez másképp, ugyanakkor a váltás igencsak élesre sikeredett. Van a moziban egy 15 perces jelenet (Calvin éledezése), amely közben megmozdulni sem tudtam, akartam, annyira odaszegezett a vászonra. Elképesztően jól oldották meg; még egyetlen film alatt sem éreztem azt, hogy öklendeznem kellene, de most majdnem elérték.

Ezután sem csökkent a feszültség, amelyet fent tudtak tartani a film végéig. Kifejezetten dicséretes, hogy nem estek bele a készítők az általános hollywoodi hibákba, gondolok itt: A) indokolatlanul hosszú filmet akarnak csinálni, és nem tudják kihasználni a játékidőt. B) parasztvakítás gyanánt 3D-t használnak.

Ami még megsüvegelendő, az Jon Ekstrand munkája. Ő Espinosa „saját” zeneszerzője, monumentális és feszült taktusokat épített a filmbe, amely hozzájárul, hogy néha a frász kapott el a látottaktól.

A végső összegzés röviden: nagyon korrekt módon összerakott, feszült filmet sikerült vászonra álmodni, annak ellenére, hogy az egész produkció már ismert panelekre épül.

A karakterek, a történet lefolyása, ezeket mind-mind láttuk már valahol. Ha űr, akkor Gravitáció, ha idegen életforma elleni űrhajós harc, akkor Alien. Ugyanakkor a film nézése közben nincsen hiányérzete az embernek. Nem hiszem, hogy nagy spoiler, de azért inkább kiírom: SPOILER: a film végét nagyon ijesztően oldották meg, én konkrétan libabőrös lettem, és ez is az Élet egyik nagy erőssége. Van benne mondanivaló, és elgondolkodtat.

Én azt mondom, hogy mindenki bátran nézze meg, szerintem nem fog csalódni.

(zárójelben megjegyezném azonban: várjuk az új Alient ;))

Szerintem: 8/10

Megosztom:Share on Facebook24Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone
CLOSE
CLOSE