A fehér zombi – Kritika

A zombikról szóló hiedelmek és történetek nagyon régre nyúlnak vissza, és nagyon messzi tájakra. Haitin járunk, itt kezdődött a zombi kultusz, ugyanis az alapja az afro-karibi vudu hitvilág. Régen a törzsekben a vudu mágus felélesztette a halottakat, hogy azok később az ő szolgálatába álljanak, és mint a gépek, rabszolgaként neki dolgozzanak.

1929-ben William Seabrook író (A varázssziget szerzője), feltérképezte a térség kultúráját, ekkor találkozott a zombikkal. Egy gömbhalfajtából kinyert idegméregként ismert tetrodotoxin vegyülettel megfertőzték az embereket, akik halálközeli élményt éltek át. Ez a hatóanyag pillanatok alatt képes lebénítani az embert, “élőhalottá” válnak a mérgezés hatására. Elgépiesedtek, akiket így teljes mértékben ki tudtak használni a vuduval élő mágusok.

Ő volt az, aki a világnak bemutatta ezt az okkultista, ezoterikus világot, amit később a filmművészet a saját szája ízére alakított. 1932-ben, nem sokkal a “zombi-könyv” megjelenése után a mozivászonra is beözönlöttek a zombik. Az első zombifilm A fehér zombi volt.

A fehér zombi - Kritika

Madeline és Neil esküvőjükre készülnek, és Monsieur Beaumont meghívásából az ő szervezésében, és lakhelyén szeretnék kimondani a boldogító igent. Azonban Mr. Beaumont korántsem jó szándékból ajánlotta fel ezt a nemes gesztust. Ugyanis titkon szerelmes a lányba, és meg akarja hiúsítani a nászt. Ezért Murder Legendre-hez fordul segítségéért, akiről köztudott, hogy sötét titkai vannak. Zombikat teremt, hogy neki dolgozzanak.

Így jön a mesterien gonosz ötlet Legendre-től: Madeline lesz a zombiáldozat. Mérgezés után vudu varázslat segítségével a gonosz mágus létrehozza az élőhalott lányt. Neil az eltűnt test után nyomoz, és egy sámán segítségét kéri, hogy visszaszerezze szerelmét. Mr. Beaumont pedig megismerkedik az élettelen, mozgó lánnyal, qki persze már nem ugyanaz mint régen. Kiöltek belőle mindent, amitől ember az ember, de megpróbálják ezt visszacsinálni. Legendre viszont az útjukban áll, neki más tervei vannak.

Lugosi Béla (szerintem nem árt tudni, hogy Blaskó Béla néven született Magyarországon) egy évvel azután, hogy a Drakula című nagy sikerű filmben eljátszotta Drakula grófot, Murder Legendre karakterét is alakíthatta. Ezzel ő lett a zombik ura. Drakula grófként egy olyan tekintélyt adott meg ennek a vámpírkultusznak, amit azóta senkinek se sikerült ilyen hatásosra, elegánsra megformálni.

A zombikultusz azonban rengeteget változott. Tény, hogy Romero-nak köszönhetően sokkal brutálisabb, társadalmi kritikákat is magában hordozó alkotásokat eredményezett. A zombikról szóló történetek és cselekmények sokat fejlődtek, és érdekes látni mi is ennek az eredete. Honnan is indult el az, ami ma már zombi apokalipszissel fenyeget. (Bár személyes véleményem szerint a zombi apokalipszis átvitt értelemben már itt van. Mint társadalom kritika, a jellemtelen, hazug, sokszor lelketlen réteg, akár vezetői és mindent elérő szerepe képében.)

A fehér zombi - Kritika

Victor Halperin rendező teljesen új cselekményt hozott vászonra akkoriban. Emellett a lehető legjobb szereplőket válogatta össze a produkciójához. Nagyon hasonlít a történetvezetés a Drakula filmhez. Sok párhuzam van a kettő között, így ez a produkció is nagyon jó élményt nyújt. Technikailag is elég jól lett megszerkesztve, ugyanis nagyon nagy hangsúlyt fektetnek Legendre karakterére. Pontosabban karakterének nagyságára és gonoszságára. A szemeiről készült közeli vágások keltik leginkább a feszültséget. Ez remek eszköznek bizonyul, ahogyan az egész film hangulatát is megadja. Aki imádja a régi idők moziját, és a filmművészet kezdeti horrorjait, az imádni fogja ezt is.

9/10

Megosztom:Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Email this to someone
CLOSE
CLOSE